Revitalizace Stříbrného jezera

Ilustrační obrázek

Revitalizace Stříbrného jezera je u konce. Kromě úpravy okolí tohoto zatopeného bývalého sádrovcového lomu vyrostl i nový podchod pod frekventovanou silnicí či propojení s Městskými sady pomocí lávky přes řeku Opavu a chodníku pro pěší i cyklisty. V brzké budoucnosti zde ještě vyroste veřejné WC s šatnou na převlečení a známý sochař Kurt Gebauer umělecky vyzdobí podchod pod Rolnickou ulicí. Investorem stavby byl stát, částečně se na ní podílelo i město Opava. Stavební práce provedla firma Metrostav.

Lokalita Stříbrného jezera prošla celkovou náročnou rekultivací, která zahrnuje terénní a krajinářské úpravy včetně úprav břehů jezera, vybudování splaškové kanalizace, aby bylo možné zřídit toalety, vodovodu, veřejného osvětlení, přístupových chodníků a vstupů do vody. Uprostřed jezera byl instalován ostrůvek, u břehu pak molo. Pro běžce je zde vyznačen jednu míli dlouhý okruh. Nechybí ani přístup na zastávky MHD.

Tento náročný projekt je konečně u konce. Opavané tak mohou tuto oblíbenou rekreační zónu, která se bavíc propojením s Městskými sady výrazně rozšířila, opět naplno využívat,“ řekl primátor Opavy Tomáš Navrátil.

Stavba se neobešla bez komplikací. „Hned po jejím zahájení v roce 2020 došlo k nečekanému zvýšení hladiny o metr a půl. Proto se zde musel postavit tzv. přepouštěcí kanál. Ten dnes přepouští hladinu vody a reguluje tak přesnou výšku vody ve Stříbrném jezeře. Zvýšení hladiny bylo zřejmě způsobeno tím, že v areálu bývalého Ingstavu došlo k propadu parkoviště. Šlo o propad bývalé šachty. Proto pak Ministerstvo životního prostředí zadalo zkoumání všech dalších šachet, které v okolí jezera byly. Jedna z nich byla přímo na našem staveništi. Všechny šachty byly následně sanovány,“ vysvětlil Romeo Doupal, který měl na starosti technický dozor investora stavby.

Revitalizace Stříbrného jezera zahrnuje stavebně zajímavé prvky, jako je lávka pro pěší a cyklisty s rozpětím 66 metrů, kterou tvoří jednopolová visutá konstrukce s oboustranným zavěšením na kabelech kotvených do koncových pylonů. Pro výškové uspořádání a modelaci terénních úprav jsme použili jurský vápenec. Jsme rádi, že se i přes výše uvedené těžkosti podařilo projekt dokončit a že s příchodem hezkého počasí začne sloužit Opavanům k rekreaci a sportu,“ uvedl Michal Rádek, vedoucí projektu z divize 1 společnosti Metrostav.

Celá stavba, která je hrazena z rozpočtu Ministerstva financí, si vyžádá náklady ve výši cca 170 milionů korun. Částku 30 milionů z této sumy vložilo do projektu město Opava, jedná se o podíl na výstavbě lávky.