Kyberprostor

Upraveno: 05.11.2025
Ilustrační obrázek

1. Co je „kyberprostor” a proč je důležité mu rozumět

„Kyberprostor” je virtuální prostředí, ve kterém komunikujeme, sdílíme, hrajeme či pracujeme. V současné době je jeho využívání běžnou součástí života – a právě proto přináší i nová rizika. Pohyb v tomto prostředí s sebou nese zodpovědnost — nejen za vlastní bezpečí, ale i za chování vůči ostatním.

2. Jaká riziková jednání v online prostoru na vás mohou číhat

  • Podvody a phishing – pachatel předstírá důvěryhodný kontakt a snaží se získat osobní údaje, přístupy či finanční prostředky. 

  • Neoprávněný přístup k účtům – například přihlášení do cizího e-mailu, profilu na sociální síti, využití cizího wifi bez svolení. Výzkumy ukázaly, že u žáků jsou tyto jednání rozšířená. 

  • Kyberšikana, grooming, sexting – děti a mladiství mohou být jak oběťmi, tak i nechtěnými aktivními účastníky těchto jevů. 

3. Proč je toto téma zásadní právě pro děti a rodiče

Výzkumy ukazují, že téměř všichni žáci druhého stupně základních škol mají účet na sociálních sítích a denně používají internet. Zároveň ale nemají dostatečné povědomí o tom, co je v kyberprostoru trestné. Rodiče a vychovatelé tak hrají klíčovou roli v osvětlování a prevenci.

4. Doporučení pro bezpečné chování v kyberprostoru

  • Silná hesla a ochrana účtů – používejte kombinace písmen, čísel a symbolů; nemějte stejné heslo napříč všemi službami.

  • Dvojfázové ověření (2FA) – tam, kde je možné, aktivujte dvoustupňové ověřování přístupu.

  • Okamžité sdílení pouze s věřenými osobami – neznámým lidem neposílejte fotky, přístup k účtům ani osobní informace.

  • Promyslete každé kliknutí – když zpráva nebo odkaz vypadá podezřele („výhra“, „urgentní akce“, „ověřte své údaje“), zastavte a ověřte informaci.

  • Mluvte o tom – děti by měly mít s rodiči či učiteli možnost otevřeně mluvit o tom, co je znepokojuje, co jim přišlo podivné či nepříjemné.

  • Oznámení podezřelé aktivity – pokud dojde k podezření na vydírání, nelegální sdílení nebo útok, kontaktujte policii.

5. Role rodičů, učitelů, školy

Rodiče a školní prostředí mají klíčovou roli:

  • učit děti kritickému myšlení – např. „nemusí být vše, co na internetu vidím, pravda“. 

  • vést pravidelné rozhovory o tom, co děti dělají online, jaké aplikace využívají, s kým komunikují

  • nastavit pravidla pro používání zařízení – časové limity, společné prohlížení aplikací, kontrola nastavení soukromí

  • zapojit se do preventivních projektů zaměřených na bezpečí dětí v digitálním prostředí. 

6. Co dělat, když se stane problém

  • zachovejte klid – dítě či vy sami se nemusíte pociťovat vinu

  • nechte si poradit – obraťte se na policii, školu nebo specializované linky pomoci

  • dokumentujte situaci – uchovejte podezřelé zprávy, odkazy, screenshoty

  • pokud je to nutné, nahlaste incident – například trestné jednání jako je vydírání, grooming nebo nelegální přístup k účtům. 

7. Závěrem

Online svět přináší obrovské možnosti — vzdělávání, komunikaci, zábavu ale také rizika. Právě proto je důležité, abychom všichni, a zvláště děti a mladí lidé, byli informovaní, bdělí a připraveni jednat zodpovědně. Pokud máte jakékoli pochybnosti nebo jste svědky rizikového jednání — neváhejte kontaktovat Policii.