Uzavření manželství a vstup do registrovaného partnerství

Upraveno: 26.09.2024

Řeší odbor vnitřních věcí, oddělení matriky.

Dotazy k uzavření manželství nebo vstupu do registrovaného partnerství (dále jen „RP“)  v ČR, manželství nebo RP občana ČR s cizincem na území ČR, manželství nebo RP občana ČR v cizině a vystavení Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo Vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do RP vyřizuje oddělení matriky.

Kdo je oprávněná (nebo zastupující) osoba?

Osobou oprávněnou k vyřizování náležitostí pro uzavření manželství jsou oba snoubenci, ke vstupu do RP oba budoucí partneři/partnerky.

Co si musím připravit, přinést, koho přivést s sebou?

Budoucí manželé nebo partneři si musí na oddělení matriky domluvit termín a místo pro uzavření manželství nebo pro vstup do RP a to i telefonicky. Vyzvednou si potřebné formuláře a obdrží podrobné informace vztahující se k obřadu.

Základní doklady potřebné k uzavření manželství nebo vstupu do RP:

  • platný doklad totožnosti, kterým je možné prokázat totožnost (občanský průkaz nebo cestovní doklad)
  • originál rodného listu
  • rozvedení rozhodnutí soudu o rozvodu manželství nebo doklad o zaniklém partnerství s doložkou o nabytí právní moci
  • ovdovělí úmrtní list zemřelého manžela/manželky – partnera/partnerky

Po uzavření manželství nebo vstupu do RP obdrží novomanželé oddací list, partneři doklad o registrovaném partnerství - po předložení dokladu totožnosti, popř. matriční doklad zašle matriční úřad na uvedenou adresu do vlastních rukou po předchozí domluvě.

Termíny a lhůty

Lhůta pro vydání oddacího listu nebo dokladu o registrovaném partnerství je do 30 dnů od uzavření manželství, nejdříve devátý den od uzavření manželství nebo vstupu do RP

Termín k vyřízení nového občanského průkazu v případě, že došlo ke změně údajů zapisovaných do průkazu totožnosti, je do 15 dnů od nastalé změny. Před návštěvou oddělení občanských průkazů si nejdříve vyzvedněte matriční doklad.

Správní poplatky

Uzavření manželství nebo vstup do registrovaného partnerství osob, které nemají trvalý pobyt na území ČR

5 000 Kč

Uzavření manželství nebo vstup do registrovaného partnerství, kdy pouze jeden snoubenec má trvalý pobyt na území ČR

3 000 Kč

Přítomnost matrikáře u prohlášení snoubenců, že spolu vstupují do manželství, před starostou, místostarostou
nebo pověřeným členem zastupitelstva nematriční obce, ve které nemá ani jeden ze snoubenců trvalý pobyt

1 000 Kč

Vydání povolení uzavřít manželství nebo vstoupit do registrovaného partnerství mimo určené místo nebo dobu

3 000 Kč

Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo vstupu do registrovaného partnerství, Osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku

500 Kč

Vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství

300 Kč

Vydání vícejazyčného standardního formuláře (dle nařízení EU)

100 Kč

Smluvní odměna viz pravidla

 

Správní a poplatky a smluvní odměna se sčítají a hradí se v den odevzdání dotazníku k uzavření manželství. Bližší informace získají snoubenci na matrice při zadání termínu svatby nebo na tel. číslech 553 756 968, 553 756 966.

Registrované partnerství

Od 1. 1. 2024 je možný vstup do registrovaného partnerství u každého matričního úřadu. 

Úředně stanovený den, hodina a místo k uzavírání manželství v Opavě

Uzavření manželství mimo úředně stanovený den, hodinu nebo na jiném místě

Město Opava a okolí v rámci matričního obvodu Opava má spoustu krásných míst, kde lze vykonat sňatečný obřad. Vždy je však třeba zvážit povětrnostní podmínky a mít připravenou tzv. „mokrou variantu“. V období letních měsíců se střídá velmi teplé počasí s větrným nebo deštivým. Obřad musí zachovat svou důstojnost a obřadnost tak, jak stanovil Občanský zákoník.

Ztráta matričního dokladu

Pokud dojde ke ztrátě matričního dokladu, pak druhopis vydá příslušný matriční úřad, před kterým bylo uzavřeno manželství nebo uskutečněn vstup do registrovaného partnerství.