Uzavření manželství a vstup do partnerství
Řeší odbor správních činností a obecní živnostenský úřad, oddělení občanskosprávních agend.
VĚNUJTE, PROSÍM, POZORNOST!
Vážení snoubenci,
v tuto chvíli je v provozu rezervační systém pro sňatečné obřady – jak manželství, tak partnerství. Doporučujeme, aby snoubenci měli nejdříve matrikou potvrzenou rezervaci (stačí, aby byla přijata úřadem), než přistoupí k dalším krokům, jako je např. úhrada rezervační zálohy v místě konání obřadu, tisk pozvánek na svatbu, objednanou hostinu atd.
Magistrát města Opavy zajišťuje uzavření manželství/partnerství ve svém matričním obvodu, který zahrnuje mimo Opavu a městské části, také obce: Velké Hoštice, Oldřišov, Služovice, Hněvošice, Štáblovice, Uhlířov, Chvalíkovice, Neplachovice, Holasovice, Slavkov ad. Dnem pro konání obřadů je Radou města Opavy stanovena sobota, na žádost snoubenců se obřady mohou konat také ve čtvrtek nebo v pátek. V neděli a o státních svátcích se obřady nekonají.
Přes veškerou snahu není z technických ani personálních důvodů možno vyhovět všem žadatelům o provedení obřadu v jeden konkrétní termín.
Aby tedy nedošlo k neřešitelným situacím, kdy matriční úřad nebude schopen požadavku snoubenců vyhovět i přes to, že pár bude mít na konkrétní termín objednanou hostinu, uhrazenou rezervační zálohu nebo třeba vytištěny pozvánky, mějte, prosím, nejdříve sjednaný termín Vašeho obřadu s matričním úřadem.
Přejeme krásné svatby.
Bc. Hana Kazimírská
vedoucí oddělení občanskosprávních agend
K rezervaci občanských obřadů je k dispozici rezervační systém pro rezervaci termínů pro uzavření manželství nebo partnerství. V případě, kdy jeden ze snoubenců je cizinec(ka), je potřeba termín obřadu sjednat telefonicky.
Dotazy k uzavření manželství nebo partnerství v ČR, občana ČR s cizincem na území ČR, občana ČR v cizině, vydání dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství/partnerství vyřizuje matrika podle trvalého pobytu žadatele.
Kdo je oprávněná (nebo zastupující) osoba?
Osobou oprávněnou k vyřizování náležitostí pro uzavření manželství/partnerství jsou oba snoubenci.
Co si musím připravit, přinést, koho přivést s sebou?
Snoubenci si rezervují termín obřadu přes rezervační systém, následně budou vyzváni k doložení potřebných dokumentů a vyplnění formulářů, ty jsou k dispozici na matrice.
Základní doklady potřebné k uzavření manželství nebo partnerství:
- platný doklad totožnosti, kterým je možné prokázat totožnost (občanský průkaz nebo cestovní doklad)
- originál rodného listu
- rozvedení rozhodnutí soudu o rozvodu manželství/partnerství nebo doklad o zaniklém registrovaném partnerství s doložkou o nabytí právní moci
- ovdovělí doloží úmrtní list zemřelého manžela/manželky – partnera/partnerky
Po uzavření manželství/partnerství obdrží oddací list po předložení dokladu totožnosti, popř. zašle matriční úřad, po předchozí domluvě, oddací list na uvedenou adresu, a to do vlastních rukou.
Termíny a lhůty
Lhůta pro vydání oddacího listu je do 30 dnů od uzavření manželství/partnerství, nejdříve devátý den od uzavření manželství/partnerství.
Termín k vyřízení nového občanského průkazu v případě, že došlo ke změně údajů zapisovaných do průkazu totožnosti, je do 15 dnů od nastalé změny. Před návštěvou úřadu k vyřízení nových občanských průkazů si nejdříve vyzvedněte oddací list.
Správní poplatky
|
Uzavření manželství/partnerství osob, které nemají trvalý pobyt na území ČR |
5 000 Kč |
|
Uzavření manželství/partnerství, kdy pouze jeden snoubenec má trvalý pobyt na území ČR |
3 000 Kč |
|
Přítomnost matrikáře u prohlášení snoubenců, že spolu vstupují do manželství/partnerství před starostou, místostarostou |
1 000 Kč |
|
Vydání povolení uzavřít manželství/partnerství mimo určené místo nebo dobu |
3 000 Kč |
|
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství/partnerství, Osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro církevní obřad |
500 Kč |
|
Vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství |
300 Kč |
|
Vydání vícejazyčného standardního formuláře (dle nařízení EU) |
100 Kč |
|
Smluvní odměna viz pravidla |
|
|
Správní a poplatky a smluvní odměna se sčítají a hradí se v den odevzdání dotazníku k uzavření manželství/partnerství. Bližší informace získají snoubenci na matrice nebo na tel. číslech 553 756 968, 553 756 962. |
|
Registrované partnerství
Vstup do registrovaného partnerství podle zákona č. 115/2006 Sb., zákon o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů byl v ČR možný do 31. 12. 2024.
Partnerství
Od 1. ledna 2025 lze uzavřít partnerství podle zákona č. 123/2024 Sb. občanský zákoník. Od tohoto data také platí, že osoby, které spolu před 1. lednem 2025 uzavřely registrované partnerství, mohou uzavřít partnerství podle občanského zákoníku; registrované partnerství tím zanikne.
Úředně stanovený den, hodina a místo k uzavírání manželství/partnerství v Opavě
- leden–květen, říjen–prosinec – 2 sudé soboty v měsíci
- červen–září – všechny soboty
- v neděli a o státních svátcích se občanské obřady nekonají
- Úředně stanovené místo: Obřadní síň Městského domu kultury Petra Bezruče, Nádražní okruh 2
- matriční úřad Opava může povolit konání občanského obřadu na kterémkoliv vhodném místě pouze v rámci svého správního obvodu
Uzavření manželství nebo partnerství mimo úředně stanovený den, hodinu nebo na jiném místě
- Termíny pro rok 2025 stanovené radou SMO v čase od 10.00 do 14.00 hodin
- Termíny pro rok 2026 stanovené radou SMO v čase od 10.00 do 14.00 hodin
- Podmínky pro uzavření manželství/partnerství v jinou dobu nebo na jiném místě, než stanovila Rada města Opavy – viz pravidla.
Město Opava a okolí v rámci matričního obvodu Opava má spoustu krásných míst, kde lze provést občanský obřad. Vždy je však třeba zvážit povětrnostní podmínky a mít připravenou tzv. „suchou variantu“. V období letních měsíců se střídá velmi teplé počasí s větrným nebo deštivým. Obřad musí zachovat svou důstojnost a obřadnost tak, jak stanovil občanský zákoník.
