Uzavření manželství a vstup do registrovaného partnerství
Řeší odbor vnitřních věcí, oddělení matriky.
Dotazy k uzavření manželství nebo vstupu do registrovaného partnerství (dále jen „RP“) v ČR, manželství nebo RP občana ČR s cizincem na území ČR, manželství nebo RP občana ČR v cizině a vystavení Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo Vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do RP vyřizuje oddělení matriky.
Kdo je oprávněná (nebo zastupující) osoba?
Osobou oprávněnou k vyřizování náležitostí pro uzavření manželství jsou oba snoubenci, ke vstupu do RP oba budoucí partneři/partnerky.
Co si musím připravit, přinést, koho přivést s sebou?
Budoucí manželé nebo partneři si musí na oddělení matriky domluvit termín a místo pro uzavření manželství nebo pro vstup do RP a to i telefonicky. Vyzvednou si potřebné formuláře a obdrží podrobné informace vztahující se k obřadu.
Základní doklady potřebné k uzavření manželství nebo vstupu do RP:
- platný doklad totožnosti, kterým je možné prokázat totožnost (občanský průkaz nebo cestovní doklad)
- originál rodného listu
- rozvedení rozhodnutí soudu o rozvodu manželství nebo doklad o zaniklém partnerství s doložkou o nabytí právní moci
- ovdovělí úmrtní list zemřelého manžela/manželky – partnera/partnerky
Po uzavření manželství nebo vstupu do RP obdrží novomanželé oddací list, partneři doklad o registrovaném partnerství - po předložení dokladu totožnosti, popř. matriční doklad zašle matriční úřad na uvedenou adresu do vlastních rukou po předchozí domluvě.
Termíny a lhůty
Lhůta pro vydání oddacího listu nebo dokladu o registrovaném partnerství je do 30 dnů od uzavření manželství, nejdříve devátý den od uzavření manželství nebo vstupu do RP.
Termín k vyřízení nového občanského průkazu v případě, že došlo ke změně údajů zapisovaných do průkazu totožnosti, je do 15 dnů od nastalé změny. Před návštěvou oddělení občanských průkazů si nejdříve vyzvedněte matriční doklad.
Správní poplatky
Uzavření manželství nebo vstup do registrovaného partnerství osob, které nemají trvalý pobyt na území ČR |
5 000 Kč |
Uzavření manželství nebo vstup do registrovaného partnerství, kdy pouze jeden snoubenec má trvalý pobyt na území ČR |
3 000 Kč |
Přítomnost matrikáře u prohlášení snoubenců, že spolu vstupují do manželství, před starostou, místostarostou |
1 000 Kč |
Vydání povolení uzavřít manželství nebo vstoupit do registrovaného partnerství mimo určené místo nebo dobu |
3 000 Kč |
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo vstupu do registrovaného partnerství, Osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku |
500 Kč |
Vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství |
300 Kč |
Vydání vícejazyčného standardního formuláře (dle nařízení EU) |
100 Kč |
Smluvní odměna viz pravidla |
|
Správní a poplatky a smluvní odměna se sčítají a hradí se v den odevzdání dotazníku k uzavření manželství. Bližší informace získají snoubenci na matrice při zadání termínu svatby nebo na tel. číslech 553 756 968, 553 756 966. |
Registrované partnerství
Od 1. 1. 2024 je možný vstup do registrovaného partnerství u každého matričního úřadu.
- Termíny pro rok 2025 stanovené radou SMO v čase od 10.00 do 14.00 hodin
- Termíny pro rok 2024 stanovené radou SMO v čase od 10.00 do 14.00 hodin
Úředně stanovený den, hodina a místo k uzavírání manželství v Opavě
- Termíny pro rok 2025 stanovené radou SMO v čase od 10.00 do 14.00 hodin
- Termíny pro rok 2024 stanovené radou SMO v čase od 10.00 do 14.00 hodin
- leden–květen, říjen–prosinec – 2 sudé soboty v měsíci
- červen–září – všechny soboty
- v neděli a o státních svátcích se občanské obřady nekonají
- Úředně stanovené místo: Obřadní síň Městského domu kultury Petra Bezruče, Nádražní okruh 2
- matriční úřad Opava může povolit konání sňatečného obřadu na kterémkoliv vhodném místě pouze v rámci svého správního obvodu
Uzavření manželství mimo úředně stanovený den, hodinu nebo na jiném místě
- Termíny pro rok 2025 stanovené radou SMO v čase od 10.00 do 14.00 hodin
-
Podmínky pro uzavření manželství v jinou dobu nebo na jiném místě, než stanovila Rada města Opavy – viz pravidla.
Město Opava a okolí v rámci matričního obvodu Opava má spoustu krásných míst, kde lze vykonat sňatečný obřad. Vždy je však třeba zvážit povětrnostní podmínky a mít připravenou tzv. „mokrou variantu“. V období letních měsíců se střídá velmi teplé počasí s větrným nebo deštivým. Obřad musí zachovat svou důstojnost a obřadnost tak, jak stanovil Občanský zákoník.
Ztráta matričního dokladu
Pokud dojde ke ztrátě matričního dokladu, pak druhopis vydá příslušný matriční úřad, před kterým bylo uzavřeno manželství nebo uskutečněn vstup do registrovaného partnerství.