Komunitní plánování
Komunitní plánování je metoda, kterou lze plánovat sociální služby tak, aby co nejvíce odpovídaly potřebám občanů daného města. Ve městě Opava se služby prostřednictvím této metody plánují od roku 2007.
Cílem komunitního plánování je udržovat a rozvíjet pestrou síť sociálních služeb v našem městě s využitím dostupných zdrojů a efektivně podporovat pouze ty služby, které jsou potřebné. Jednou z priorit je umožnit i veřejnosti, aby se na procesu plánování sociálních služeb podílela. Pokud občanům některá ze služeb ve městě chybí nebo se zajímají o sociální problematiku, mohou navštívit některou z pracovních skupin či kontaktovat koordinátorku komunitního plánování.
Nástrojem komunitního plánování je tzv. komunitní plán - dokument, který vymezuje cíle a priority rozvoje sociálních služeb ve městě. Jeho součástí je přehled služeb, které jsou na území města Opavy potřebné (Základní síť sociálních a souvisejících služeb SMO). V současné době je platný komunitní plán na období 2022–2026, přičemž od počátku roku 2026 je plánována příprava podkladů pro vznik návazného plánu na období 2027–2031. Jedná se o zpracování sociodemografické analýzy, včetně analýzy potřeb v sociální oblasti za celé ORP Opava (ve spolupráci s Místní akční skupinou Opavsko).
Novinky v oblasti plánování sociálních služeb:
Statutární město Opava od roku 2025 zahájilo proces společného komunitního plánování se všemi obcemi v ORP Opava. Jedná se o 40 obcí: Branka u Opavy, Bratříkovice, Brumovice, Budišovice, Dolní Životice, Háj ve Slezsku, Hlavnice, Hlubočec, Hněvošice, Holasovice, Hrabyně, Hradec nad Moravicí, Chlebičov, Chvalíkovice, Jakartovice, Jezdkovice, Kyjovice, Lhotka u Litultovic, Litultovice, Mikolajice, Mladecko, Mokré Lazce, Neplachovice, Nové Sedlice, Oldřišov, Otice, Pustá Polom, Raduň, Skřipov, Slavkov, Služovice, Sosnová, Stěbořice, Štáblovice, Štítina, Těškovice, Uhlířov, Velké Heraltice, Velké Hoštice, Vršovice.
V únoru 2025 se konalo pod záštitou Místní akční skupiny Opavsko první společné setkání zástupců Magistrátu města Opavy, Krajského úřadu MSK a obcí v ORP Opava s názvem Pojďme společně plánovat! Cílem bylo předání prvotních informací o komunitním plánování a navázání komunikace a spolupráce se starosty obcí v záležitosti plánování sociálních služeb.
A co společné plánování pro představitele obcí znamená v praxi? – Primárně se jedná o záměr pracovníků agendy komunitního plánování odboru sociálních věcí Magistrátu města Opavy na zmapování potřeb občanů jednotlivých obcí (či mikroregionů) a do roku 2027 vytvořit Komunitní plán rozvoje sociálních a souvisejících služeb nejen pro statutární město Opava, ale pro všechny obce v ORP Opava. Tato aktivita může být pro obce velmi prospěšná. Například v případech, kdy chtějí zabezpečit své občany prostřednictvím sociální služby (zajistit pečovatelskou službu a jiné). Pro realizaci veškerých záměrů (současných, a s ohledem na demografický vývoj stárnutí populace i budoucích), je velmi důležité, aby byly deklarovány ve strategickém dokumentu – v našem případě komunitním plánu. Tato deklarace potřebnosti potom napomáhá samotné realizaci záměrů – při vyjednávání s Moravskoslezským krajem, při podávání žádostí o finanční prostředky (z MPSV, IROP apod.) aj.
Společné plánování s sebou vyjma tvorby analýzy potřeb a komunitního plánu pro celé ORP, přináší i další výhody:
- větší informovanost o síti služeb pro občany a možnostech podpory
- efektivní komunikace a spolupráce napříč všemi strukturami (obce–ORP–Místní akční skupina)
- vznik nových sociálních služeb či rozvoj stávajících v návaznosti na zjištěné potřeby občanů
- podpora pro obce v sociální oblasti – vydávaní deklarace potřebnosti služeb ze strany statutárního města Opavy, jakožto zástupce ORP; společné vyjednávání s KÚ MSK při případném vzniku nových služeb, hledání možností financování záměrů apod.
- podpora a poradenství v sociální práci a opatrovnictví – sociální pracovníci odboru sociálních věcí Magistrátu města Opavy jsou obcím nápomocni v řešení konkrétních případů
- tvorba společného finančního fondu – do budoucna je vizí vytvořit společný finanční fond, kam by obce mohly přispívat na sociální služby, které jejich občané využívají. Již by nemusely posuzovat každou jednotlivou žádost o dotaci zvlášť, čímž by došlo ke značnému snížení administrativní zátěže. Tím, že obec vstoupí do společného plánování se nezavazuje k povinnosti přispívat prostředky do fondu (aktivita je dobrovolná pro obce, které vyslovily zájem).
Do společného plánování v sociální oblasti se již zapojily následující obce: Dolní Životice, Hlubočec, Hněvošice, Hrabyně, Hradec nad Moravicí, Jakartovice, Litultovice, Mokré Lazce, Neplachovice, Oldřišov, Slavkov a další (probíhají individuální schůzky se starosty obcí ohledně míry zapojení do plánování).
Pokud jste zástupce obce v ORP Opava a chcete se zapojit do společného plánování, kontaktuje koordinátorku komunitního plánování: Mgr. Monika Čermínová, tel.: 553 756 617; e-mail: monika.cerminova@opava-city.cz.
Pracovní skupiny komunitního plánování
V rámci komunitního plánování města Opavy se v současnosti schází 5 pracovních skupin a koordinační skupina. Konkrétně se jedná o pracovní skupiny Děti, mládež, rodina; Osoby se zdravotním znevýhodněním; Osoby s duševním onemocněním; Osoby se specifickými sociálními problémy a Senioři. Tyto skupiny jsou otevřené nejen pro zástupce institucí a poskytovatelů služeb, ale také pro jejich uživatele a širokou veřejnost. Z organizačních důvodů je svou účast nutné předem nahlásit koordinátorce komunitního plánování či příslušnému manažerovi pracovní skupiny.
Komunitní plány a jiné dokumenty
V dokumentech najdete především komunitní plány na jednotlivá období a jejich archiv. Přílohou plánu na období 2022–2026 je Základní síť sociálních a souvisejících služeb SMO.
Katalog poskytovatelů služeb
V katalogu poskytovatelů sociálních služeb najdete kontakty na jednotlivé poskytovatele sociálních služeb a souvisejících aktivit. Kromě kontaktů zde najdete také krátký popis služeb, které poskytují.
Kontakty
Koordinátorka komunitního plánování: Mgr. Monika Čermínová
Ekonomka komunitního plánování: Ing. Jana Halšková