Machová-Jureczková Hana

Hana Machová-Jureczková

*16. září 1930 v Praze – +26. listopadu 2025

česká tanečnice, choreografka, emeritní sólistka a umělecké šéfka baletu v Ústí nad Labem, v Opavě a Hudebním divadle Karlín

Taneční choreografii vystudovala v vůbec prvním ročníku nově otevřeného tanečního oddělení Státní konzervatoře v Praze, kterou absolvovala v roce 1949. Poté nastoupila do svého prvního angažmá v Ústí nad Labem, kde do roku 1958 vytvořila řadu rolí. Současně se zajímala o práci choreografů Laurette Hrdinové a Josefa Judla a absolvovala také stáž především v jazzovém tanci v Kolíně nad Rýnem u Alvina Aileyho a F. Wagenera.

V roce 1958 přešla do Slezského divadla Zdeňka Nejedlého v Opavě, kde získala pozici šéfky baletu a začala se naplno soustředit na choreografii. Zaujala svým výrazným, osobitým a racionálním pohybovým slovníkem, v němž klasiku obohacovala prvky novodobých tanečních technik. Její práce se vždy vyznačovala pečlivou přípravou a vysokou muzikalitou. Dramaturgii přizpůsobovala stavu souboru, orientovala se na původní česká díla i novinky, dbala na režijní proporce a herecké dotváření rolí, ať už se jednalo o dramatické, charakterní či komické postavy. V Opavě nastudovala například Coppélii, Louskáčka, původní premiéru Nové Odysseie V. Brunse, Nikotinu, Lašské tance, Dona Juana V. Kašlíka či Prométhea...

Po pěti letech však z Opavy odešla a zamířila do Hudebního divadla Karlín (1964). Zde se s obrovským citem pro žánr věnovala především muzikálům i swingovému a jazzovému tanci a její synkopické a rytmicky náročné choreografie byly proslulé. Mezi nejslavnější inscenace patřily například Kiss Me, Kate nebo Hello, Dolly!

Další zlom přišel v roce 1970, kdy se rozhodla pro tzv. volnou nohu bez stálého zaměstnavatele. Spolupracovala s operními i činoherními divadly, například v Brně, Plzni a Liberci, s pražským Semaforem a podílela se také na celé řadě televizních pořadů.

V roce 1977 se vrátila zpět do Ústí nad Labem (1977–1988), kde uvedla například Ferdu Mravence, českou premiéru Kaliakry, Návrat ztraceného syna a Dona Juana V. Kašlíka, Popelku, Symfonii V. Jírovce, Z pohádky do pohádky, Novou Odysseu, O loupežníku Rumcajsovi, Sluhu dvou pánů, Prométhea, Hirošimu, Louskáčka, Radúze a Mahulenu, Lašské tance, Čerta na vsi a další inscenace. Připravila také několik výchovných pořadů (Jak se dělá balet, Péťa a vlk). Po odchodu z Ústí nad Labem ještě spolupracovala s řadou českých divadel na choreografiích oper a operet.

Hana Machová-Jureczková byla za svou uměleckou činnost oceněna cenami Českého literárního fondu (1967 a 1981), Pamětní medailí Ministerstva kultury (1983), Medailí ministra kultury Artis Bohemiae Amicis (2021) a Cenou Master Prix za celoživotní přínos kultuře (2021).

Když 16. září 2025 slavila své 95. narozeniny, nikdo netušil, že její životní pouť se pomalu blíží ke konci. Zemřela 26. listopadu 2025.

Popisky k fotografiím:
Hana Machová-Jureczková v roce 2020 při rozhovoru u příležitosti svých 90. narozenin. Foto: Vilém Faltýnek
Hana Machová-Jureczková přebírá Medaili ministra kultury Artis Bohemiae Amicis (2021), kdy doba covidu vyžadovala roušky... Foto: Ministerstvo kultury ČR
Hana Machová-Jureczková v době působení v Opavě. Foto: archiv rodiny

Zpracoval: Martin Kůs