Zápis změny vlastníka vozidla a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel
Základní informace
Zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností
- v případě převodu vlastnického práva (např. koupě) na základě společné žádosti dosavadního a nového vlastníka silničního vozidla a nového provozovatele silničního vozidla, není-li totožný s dosavadním nebo novým vlastníkem,
- v případě přechodu vlastnického práva (např. dědictví, vydražení vozidla) na základě
- žádosti nového vlastníka silničního vozidla, nebo
- oznámení Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, přešlo-li vlastnictví k silničnímu vozidlu na stát odúmrtí, zabavením nebo propadnutím věci.
Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla nebo oznámení se podává do 10 pracovních dnů ode dne
- převodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu, nebo
- přechodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu nebo nabytí právní moci rozhodnutí soudu v dědickém řízení.
Kdo je oprávněn v této věci jednat
Oprávněnou osobou k jednání je:
- v případě převodu vlastnického práva na základě společné žádosti dosavadní a nový vlastník silničního vozidla a nový provozovatel silničního vozidla, není-li totožný s dosavadním nebo novým vlastníkem,
- v případě přechodu vlastnického práva na základě žádosti nového vlastníka silničního vozidla.
Podmínky a postup řešení
Splnění všech požadovaných náležitostí dle právního předpisu (zákon č. 56/2001 Sb.) a souvisejících předpisů.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti o zápis změny vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla na příslušném úřadu.
Dotčené instituce
Příslušný je kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Na Magistrátu města Opavy je příslušným Odbor dopravy, Oddělení dopravně správních agend, Krnovská 71B, (I NP – registr vozidel):
Kontakty na pracovníky registru silničních vozidel (rsv) |
||
Pavla Baďurová |
553 756 923 |
Referentka oddělení RSV |
Monika Jírová |
553 756 925 |
Referentka oddělení RSV |
Adéla Křesťanová |
553 756 904 |
Referentka oddělení RSV |
Pavlína Stehlíková |
553 756 921 |
Referentka oddělení RSV |
Kateřina Binarová |
553 756 910 |
Referentka oddělení RSV |
Úřední hodiny |
|
Pondělí |
08:00 – 17:00 |
Úterý |
Zavřeno |
Středa |
08:00 – 17:00 |
Čtvrtek |
08:00 – 14:00 |
Pátek |
08:00 – 14:00 |
Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
K žádosti o zápis změny vlastníka silničního vozidla se přiloží
- v případě převodu vlastnického práva
- technický průkaz (je-li vozidlu vydán) a osvědčení o registraci silničního vozidla,
- zelená karta vydaná podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, není-li silniční vozidlo vyřazené z provozu (depozit),
- v případě přechodu vlastnického práva
- doklad o nabytí vlastnického práva k silničnímu vozidlu a
- technický průkaz (je-li vozidlu vydán) a osvědčení o registraci silničního vozidla; přikládají se, má-li je žadatel k dispozici (jestliže není velký TP, obraťte se na pracoviště techniků v 1. patře),
- zelená karta vydaná podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, není-li silniční vozidlo vyřazené z provozu (depozit), doklad totožnosti žadatele (v případě zastupování doklad zmocněnce).
Evidenční kontrola, popř. technická prohlídka na vozidle nesmí být provedena více než 1 rok před podáním žádosti nebo oznámení.
Pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností při podání listinné žádosti neověří totožnost žadatele nebo žadatel není zastoupen na základě plné moci, musí žádost obsahovat úředně ověřený podpis žadatele.
Prokazuje-li se zmocnění k zastoupení při zápisu změny vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla v registru silničních vozidel písemnou plnou mocí, musí být plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele nebo podepsána zmocnitelem způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje při právním jednání vůči státu v souvislosti s výkonem jeho působnosti účinky vlastnoručního podpisu (např. odeslání plné moci z datové schránky zmocnitele do datové schránky magistrátu).
Plná moc podepsaná uznávaným elektronickým podpisem nebo plná moc z datové schránky zmocnitele se zasílá:
- datová schránka Magistrátu města Opavy ID: 5eabx4t nebo
- elektronická podatelna: posta@opava-city.cz
Jestliže žádáte pouze o změnu provozovatele, kdy vlastník vozidla zůstává stejný (např. změna leasingového nájemce), je postup uveden v životní situaci Zápis změny provozovatele vozidla.
Správní a jiné poplatky
Správní poplatky jsou dány položkou 26 zákona č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích:
motocykl do 50 cm3 |
300 Kč |
motocykl nad 50 cm3 |
500 Kč |
motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly |
800 Kč |
přípojné vozidlo do 750 kg hmotnosti včetně |
500 Kč |
přípojné vozidlo nad 750 kg hmotnosti |
700 Kč |
Správní poplatek je hrazen v hotovosti nebo platební kartou na pracovišti registru vozidel.
Od 1. 1. 2009 je povinen vlastník vozidla kategorie M1 a N1 při první registraci nebo přeregistraci vozidla uhradit kromě poplatku za registraci ještě poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Jeho výše závisí na údaji o homologacích emisí v technickém průkazu (je-li vozidlu vydán), podle kterých jsou vozidla rozdělená do jednotlivých stupňů:
EURO 0 |
poplatek 10 000 Kč |
EURO 1 |
Poplatek 5 000 Kč |
EURO 2 |
poplatek 3 000 Kč |
- od poplatku jsou osvobozeni žadatelé těžce tělesně postižení, kteří jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP-P, dále žadatelé, u nichž k přeregistraci vozidla dochází v důsledku nabytí a vypořádání dědictví nebo v důsledku zániku společného jmění manželů (poplatek se pak platí při následující přeregistraci vozidla následující po registraci nebo přeregistraci, při kterých byl žadatel od poplatku osvobozen),
- poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3, a dále v případě vozidel zapsaných v registru silničních vozidel, pro která je vydán platný doklad o uznání testování silničního vozidla na historickou původnost.
Lhůty pro vyřízení
Zpravidla se věc vyřizuje na počkání, komplikovanější případy dle správního řádu do 30 dnů.
Možnost řešit elektronicky
Plnou moc podepsanou uznávaným elektronickým podpisem lze zaslat do datové schránky Magistrátu města Opavy ID: 5eabx4t nebo na elektronickou podatelnu: posta@opava-city.cz
K jednání se lze objednat na internetové adrese: Objednávka termínu na přepážky
Právní předpisy
Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Související právní předpisy
- vyhláška č. 154/2023 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Formuláře
Formulář žádosti (vytisknout, prosím, oboustranně):