Komise schválila studii elektrizace železniční trati mezi Opavou a Krnovem
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila dne 9. července 2024 studii proveditelnosti železniční tratě Ostrava-Svinov – Opava východ – Krnov, kterou předložila k projednání Správa železnic. Vybrána byla nakonec varianta 4max.
„Schválením uvedeného dokumentu byly vytvořeny předpoklady pro budoucí projektové práce a následně realizaci elektrizace železniční trati mezi Opavou a Krnovem včetně jejího následného zkapacitnění a zkapacitnění navazujícího traťového úseku z Opavy do Ostravy. Posledně jmenovaný úsek bude v sobě zahrnovat tzv. opavskou spojku. Ta bude navržena pro nákladní dopravu. Jde o nové propojení mezi stávajícími tratěmi před železniční stanicí Opava východ“, říká ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.
Ze zpracované studie proveditelnosti budou připravovány tyto stavební úseky:
- Optimalizace tratě Opava východ (mimo) – Krnov (včetně);
- Prostá elektrizace tratě Opava východ (mimo) – Krnov (včetně);
- Modernizace tratě Ostrava-Svinov (mimo) – Opava východ (včetně).
Na zpracovanou studii proveditelnosti bude plynule navazovat ekonomické hodnocení jmenovaných stavebních úseků podle platné rezortní metodiky včetně zpracování jednotlivých záměrů projektu. Teprve poté bude zpracována dokumentace EIA a příslušný stupeň projektové dokumentace v souladu s platnou stavební legislativou.
„Jsme rádi, že došlo ke schválení studie proveditelnosti a k výběru stavební a provozní varianty. Je to pro západní část Moravskoslezského kraje dobrá zpráva. Debata o výběru varianty však nebyla vůbec jednoduchá,“ objasňuje radní pro dopravu opavské radnice Petr Popadinec.
Snahou Správy železnic i zástupců Opavy, Krnova a Moravskoslezského kraje je zvýšit atraktivitu železnice, traťovou rychlost a zkrátit jízdní doby na uvedeném úseku.
„Čeká nás společně s kolegy ze Správy železnic ještě spousta práce. Naší společnou prioritou je dosáhnout co nejdříve realizaci prosté elektrizace tratě mezi Opavou a Krnovem. Podle rozpočtových možností státu na to naváže částečné zkapacitnění celého traťového úseku mezi Ostravou, Opavou a Krnovem,“ dodává závěrem referent odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu Martin Dostál.