Počet aut neustále roste, místa však nejsou
Opava, stejně jako většina českých měst, řeší vážný problém s parkováním. Počet automobilů neustále roste – průměrná opavská domácnost dnes vlastní dvě auta a na každou tisícovku obyvatel připadá více než 400 vozidel. Město však nebylo na takové množství stavěno a není reálné, aby všechna auta mohla parkovat v ulicích. Například na největším opavském sídlišti Kateřinky už téměř není prostor pro nová parkovací místa.
Proto se město rozhodlo vybudovat tři oblasti modrých zón. Část Opavanů tento systém vítá, protože díky němu snáze zaparkují poblíž svého domova. Jiní upozorňují, že se auta z centra přesouvají do okrajových částí města. Radnice však připravuje výstavbu dalších parkovacích domů tam, kde to územní plán nebo majetkové poměry dovolí. Zároveň nevylučuje, že se systém bude dál ladit, a může tak dojít k drobným úpravám.
„Parkování řešíme hlavně kvůli rostoucímu počtu vozidel a nedostatku parkovacích ploch. Cílem není bezúčelně vybírat peníze, ale umožnit více lidem zaparkovat, vyřídit potřebné záležitosti a zprůjezdnit komunikace. Parkovací systém podporuje rezidenty a abonenty, aby mohli lépe zaparkovat v okolí svého bydliště, a zároveň reguluje dlouhodobé stání vozidel, čímž zvyšuje obrátkovost na potřebných místech,“ uvedl radní Petr Popadinec, který má dopravu ve městě na starosti.
Poplatky se vrací do údržby ulic
Vedoucí odboru dopravy Dalibor Novotný vysvětluje, proč je nový systém spravedlivější: „Rezidenti sice platí poplatek, ale příjmy z něj se vracejí do údržby ulic, chodníků, zeleně a dopravního značení v dané oblasti. Systém zlepšuje dostupnost parkování pro místní. Občané mají šanci zaparkovat poblíž svého bydliště, omezí se tak dlouhé hledání místa, hluk i zplodiny. Změnou režimu provozu na některých komunikacích se navíc podařilo vytvořit legální parkovací místa i tam, kde se dříve parkovat nesmělo. Systém zároveň snižuje dopravní zátěž v obytných čtvrtích, protože omezuje počet aut, která dojíždějí do těchto oblastí jen kvůli parkování. A v neposlední řadě přináší větší transparentnost a kontrolu. Díky digitálnímu dohledu mají obyvatelé jasná pravidla, kdo může parkovat v jejich zóně.“
Podrobnosti přidává provozně-technický náměstek Technických služeb Opava Martin Girášek: „Zejména v dnešní zóně tři bylo parkování obrovský problém. Nový systém reguluje množství dopravy v této části města. Kvůli velkému množství aut v menších ulicích často docházelo například k nehodám. Proto jsme přistoupili ke zjednosměrnění vybraných ulic a zlegalizovali místa, kde se dosud parkovalo ‚načerno‘. Díky tomu se počet parkovacích míst zvýšil.“
Podle Giráška je dlouhodobě neúnosné, aby domácnost s dvěma či třemi vozidly parkovala všechna auta na veřejné komunikaci v blízkosti svého bydliště. „Město si od regulace dopravy v této oblasti s rodinnou zástavbou slibuje, že lidé začnou více využívat vlastní pozemky, garáže či vjezdy. Na ulicích se tak uvolní místa pro návštěvy, dojíždějící do práce nebo rodiče vozící děti do škol a školek,“ dodává.
Řešením jsou parkovací domy
O potřebnosti řešení je přesvědčen i hlavní architekt města Petr Stanjura: „Počet aut stále roste, zatímco veřejná plocha, kde by mohla parkovat, nikoli. Město neroste tak rychle, aby se dalo parkovat všude. Každý metr ulice, který zabírá automobil, chybí chodcům, cyklistům, stromům nebo předzahrádkám kaváren. Cílem rezidentního parkování není trestat řidiče, ale vrátit rovnováhu mezi všemi uživateli veřejného prostoru.“
Architekt dodává, že každý, kdo dnes staví nový dům, administrativní budovu nebo provozovnu, musí podle platné legislativy zajistit dostatečnou kapacitu parkování na svém pozemku. „Stejná logika by měla platit i pro již zastavěné oblasti, veřejný prostor nemůže suplovat soukromá parkoviště,“ doplňuje Stanjura.
Zároveň upozorňuje na nutnost zachování městské zeleně: „Zachování stromů v ulicích není luxus, ale základní prvek kvality života. Stromy pomáhají chránit klima města a snižují tepelné ostrovy. Ve městě se musí dobře žít, nikoli jen parkovat,“ uzavírá.
Město kromě rezidentních zón připravuje také výstavbu nových parkovacích objektů v okrajových i centrálních částech, například v Kylešovicích. Zároveň hledá soukromé partnery, aby se náklady na tyto investice rovnoměrně rozdělily a nabídka parkovacích míst odpovídala poptávce. Do budoucna se počítá i s možností odkupu nebo dlouhodobého pronájmu parkovacích míst.
V městské památkové zóně platí zóna omezeného stání. Parkovat lze pouze na vyznačených parkovištích, která jsou zpoplatněna. Platit lze prostřednictvím parkovacích automatů hotově, kartou, přes QR kód nebo přes virtuální parkovací automat na adrese vpa.fttech.org. V brzké době bude spuštěna také oblíbená aplikace EasyPark, která umožní pohodlně zaplatit parkování přes mobilní telefon – stačí vybrat zónu, spustit parkování a případně jej na dálku prodloužit. Řidiči tak nemusí hledat automat ani drobné a mají přehled o všech svých platbách i parkovacích místech na jednom místě.
V okrajových částech města je možné parkovat na neplacených parkovištích a tam, kde to umožňují dopravní předpisy. U Městského hřbitova budou moci návštěvníci hřbitova parkovat jednou za 24 hodin dvě hodiny zdarma.
Podrobnosti o parkování najdete na webu města: www.opava-city.cz/parkovani/.
Roman Konečný
oddělení komunikace