Letošní plán zimní údržby bude s novinkami

Upraveno: 03.01.2024
Ilustrační obrázek

V tzv. zimním období, kterým je doba od 1. listopadu do 31. března, přichází do platnosti Operační plán zimní údržby města Opavy. Tento předpis můžeme označit jako manuál údržby, stanovuje totiž posloupnost úklidu a ošetření opavských vozovek a chodníků podle jejich důležitosti a způsobu ošetření. Péči o ně na základě domluvy s městem zajišťují Technické služby Opava. Podobně je to nastaveno v městských částech, kde se o úklid a údržbu dělí technické služby s dalšími smluvními partnery.

V Opavě v zimě pluhy vyjedou na přibližně 142 km vozovek místních komunikací, z toho 41,3 km cest je také udržováno chemicky posypem zvlhčenou solí – jedná se hlavně o trasy městské hromadné dopravy (MHD). S tím souvisí také péče o parkoviště v zóně placeného stání a 94 zastávek MHD, ke kterým přijíždí trolejbusy a autobusy. Pluhuje se rovněž cca 85 km chodníků. Podstatná část je uklízena mechanicky. Jedná se o ty, kam může zajet komunální technika. Ale téměř 24 kilometrů se musí uklidit ručně – lopatami a hrably. K tomu musíme připočítat také 11 mostů a lávek pro pěší, schody, přechody pro chodce a 12,7 km cestiček na městských hřbitovech. Sníh se také odklízí z Městských sadů a parků, kde je necelých 11 km cest, o které je třeba se také postarat. Každoročně k tomuto výčtu přibývají nové části ulic a chodníků, letos je sem zařazena například i nová lávka mezi Městskými sady a Stříbrným jezerem.

Plán údržby stanovuje také časy, do kdy musí technické služby zahájit úklid vozovek. Obce zajišťují sjízdnost místních komunikací I. až III. třídy ve lhůtách, které jsou určeny podle typu komunikace. Hlavní průtahy městem ale mají na starost jejich majitelé, tedy Ředitelství silnic a dálnic ČR a Správa silnic MSK. Jedná se o ulice Těšínská, Ratibořská, Bílovecká, Hradecká, Olomoucká, Janská, Olbrichova, Praskova, část Nádražního okruhu, Zámecký okruh, Nákladní, Rybářská, Vrchní, Rolnická a Krnovská. Ošetření se neprovádí na soukromých a účelových komunikacích.

Zde je nutné zdůraznit, že operační plán nenařizuje technickým službám odstranit závady ve sjízdnosti a schůdnosti, ale hovoří o zmírnění následků stavů, vzniklých povětrnostními vlivy. To znamená, že vozovky či chodníky nemusí být úplně zametené a bez sněhu, ale upravené tak, aby se daly používat v obvyklém režimu.

Loňské opakované lednové sněhové přívaly vedly k rozhodnutí zařadit do plánu zimní údržby i plány pro podobné situace. Nově jsou v plánu pro období zimy 2023/2024 zařazené dvě samostatné kapitoly – mimořádná situace a kalamitní situace. Mimořádná situace vzniká změnou počasí, která způsobí nadměrné intenzivní sněžení, náledí nebo námrazy. Tyto situace sice způsobují obtížnosti s údržbou, ale ještě nezpůsobují nesjízdnost či neschůdnost pozemních komunikací na většině území města, a není tak nutno vyhlásit kalamitní situaci. Tu případně vyhlašuje Magistrát města Opavy na žádost správce komunikací, a to v případech uvedených v operačním plánu. V zásadě se jedná o mimořádnou povětrnostní situaci, kterou nelze hned zvládnout ani při nasazení všech vlastních i jinak dosažitelných sil. S trochou nadsázky se dá říci, že se jedná o mobilizaci všech vhodných sil. Práce údržby v této době řídí štáb, který je k tomu stanovený a plní potřebné úkoly.

„Jsem rád, že tyto dvě rozšíření se do plánu dostaly. Zkušenosti nám ukázaly, že je to potřeba a teď máme v rukou nástroj, na základě kterého můžeme udělat potřebná opatření v nestandardních situacích,“ uvedl po schválení plánu primátor Tomáš Navrátil.

Operační plán je vytvořený tak, aby byl co nejvíce efektivní a aby se vozy technických služeb a pracovníci pro ruční údržbu pohybovali po městě postupně a zbytečně nepřejížděli z místa na místo. Uvedený předpis si můžete přečíst na webu Technických služeb Opava, mapu zařazených chodníků pak najdete na mapovém portálu města Opavy.              

Martin Kůs
tiskové oddělení