Elektronické podání žádosti o vydání/výměnu řidičského průkazu
O co, jak a kde lze zažádat?
Možnost podání žádosti o výměnu řidičského průkazu máte po přihlášení do Portálu dopravy (https://www.portaldopravy.cz/) nebo Portálu občana (https://obcan.portal.gov.cz/prihlaseni), a to v případě uplynutí platnosti nebo blížícího se konce platnosti vašeho řidičského průkazu, ne však dříve než 90 dnů před koncem platnosti (bez správního poplatku). Dále v případě odcizení, ztráty nebo při změně osobních údajů (správní poplatek 160 Kč). Pro všechny uvedené životní situace si můžete také požádat o vydání ve zkrácené lhůtě, tj. do 5 pracovních dnů (správní poplatek 560 Kč).
Musíte mít k podání žádosti zřízenou datovou schránku?
Ne, jedinou podmínkou pro podání žádosti je mít přístup do Portálu dopravy či Portálu občana (NIA ID, Mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita…).
Jak žádost podáte?
Portál dopravy (lze i proklikem z Portálu občana) Vám zobrazí formulář žádosti, který bude předvyplněn údaji z Centrálního registru řidičů. Budete mít možnost vybrat si obecní úřad obce s rozšířenou působností, na kterém si chcete vyrobený řidičský průkaz vyzvednout. Součástí předvyplněných údajů bude i nejaktuálnější digitalizovaná fotografie a digitalizovaný podpis získaný z vybraných registrů státu.Od 1.7.2025 si můžete vyhotovený řidičský průkaz nechat zaslat do vámi vybraného boxu.
Před závazným podáním žádosti musíte potvrdit správnost předvyplněných údajů a to, že Vaše aktuální podoba odpovídá zobrazené fotografii. Pokud aktuální podoba nebude odpovídat fotografii zobrazené ve formuláři žádosti, bude nutné, tak jako doposud, osobně navštívit příslušný úřad, kde Vás v rámci osobního podání žádosti vyfotí. Po potvrzení správnosti údajů bude žádost odeslána na Vámi zvolený úřad. Po její kontrole a schválení ze strany úředníka bude žádost odeslána do výroby dokladů.
Kdy si můžete doklad vyzvednout?
Zákon stanovuje lhůtu do 20 dnů od podání žádosti. Toto se samozřejmě netýká situace, kdy si požádáte o vydání ve lhůtě kratší, tj. do 5 pracovních dnů.
V rámci samotné žádosti je také možné si nastavit notifikace a dostávat tak všechna upozornění prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Tyto je možné nastavit i na Portálu občana. Po kontrole a schválení ze strany úředníka bude žadatel o schválení/zamítnutí žádosti upozorněn bez jakéhokoliv nastavení přímo v Portálu dopravy i Portálu občana (a dle výše uvedeného nastavení také prostřednictvím SMS nebo e-mailu). Jakmile bude doklad připravený k předání na vybraném úřadu/v boxu, obdržíte notifikaci o možnosti vyzvednutí řidičského průkazu.
Je možné k vyzvednutí dokladu někoho zmocnit?
Ano, nový řidičský průkaz bude možné vyzvednout také na základě ověřené plné moci.
Co dělat s neplatným řidičským průkazem?
Neplatný průkaz již nemusí žadatel odevzdávat, musí jej však zlikvidovat.
Na co si dát pozor
- všechny údaje ve formuláři musí odpovídat skutečnosti;
- zobrazená fotografie musí odpovídat vaší aktuální podobě;
- pokud je vám na Portálu dopravy sděleno, že nesplňujete některou z podmínek, obraťte se pro více informací na jakýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností, popřípadě využijte nonstop zákaznickou linku Portálu dopravy;
- žádost nelze odeslat připojenou datovou schránkou typu podnikající fyzická osoba (PFO);
- po odeslání žádosti na zvolený úřad nelze již změnit místo pro vyzvednutí nového průkazu;
- pokud se chcete vyhnout před vyzvednutím připraveného dokladu na vybraném úřadu možnému čekání, nezapomeňte si rezervovat termín návštěvy.
Jak je to s úhradou správních poplatků?
V této etapě uhradíte správní poplatek ve stanovené výši (tj. s již uvedenou slevou 20 %) při elektronickém podání přes platební bránu.
Kam se obrátit v případě dalších dotazů?
V případě dotazů či problémů s Portálem dopravy se neváhejte obrátit na podpora@portaldopravy.cz, popř. na tel. 222 266 758
V případě dotazů či problémů s Portálem občana se neváhejte obrátit na portalobcana@mvcr.cz.
Dotazy ke stavu žádosti adresujte na ten obecní úřad obce s rozšířenou působností, kam jste odeslali Vaši žádost.