Bude na Těšínské dvou nebo čtyřproud?

Upraveno: 25.10.2021
Ilustrační obrázek

Mikrosimulace ulice Těšínská v Opavě.  Pod tímto pro mnohé zprvu nejasným názvem se skrývá průzkum dopravní situace na ulicích Těšínská a Zámecký okruh od křižovatky Ratibořská x Praskova až po železniční přejezd za Ostrojem. Uskutečnit by se měl pracovních dnech od 18. do 22. října. 

Monitoring a analýza dopravy v dané lokalitě má přinést odpovědi na otázky: Jaký je vlastně skutečný provoz na Těšínské a Nádražním okruhu? Kolik a kdy zde denně jezdí osobních i nákladních aut, motorek, autobusů, cyklistů? Jaký je vliv chodců na plynulost provozu? Jaké jsou délky front čekajících vozidel či průměrný čas průjezdu úsekem? Důležitá statistická data, která mají vliv na plynulost provozu na těchto tepnách, se budou hodnotit zejména v době dopravní špičky. 

„Prozatím se jedná o určitý argumentační boj. Mikrosimulace nám ukáže, jestli je řešením pro optimální fungování především Těšínské ulice dvoupruhová silnice s cyklopruhy po stranách, nebo zanechání čtyř pruhů, jak je tomu dnes. Výstupem budou i konkrétní návrhy, jak situaci optimálně řešit, zejména problematiku stávajících přechodů pro chodce,“ komentuje výzkum Jakub Hvězda, referent dopravy a inženýrských sítí z kanceláře hlavního architekta města Opavy s tím, že už dnes je řada argumentů pro tu či druhou variantu a studie by tak měla nezpochybnitelně ukázat, která z variant bude pro budoucnost Opavy vhodnější.

Velkým problémem jsou již zmíněné přechody pro chodce, které tam, kde nejsou ošetřeny semafory, řidiči prakticky nerespektují. Několik dosavadních vážných střetů chodce s vozidlem jsou dostatečným varováním. Z pohledu platných norem a prioritní bezpečnosti všech účastníků provozu bude nutné vybudovat uprostřed přechodů ostrůvky, čímž také dojde k zásahům do vozovek. A osázet každý přechod semaforem s sebou přináší zase jiné problémy, především ve zdržování dopravy, hlavně té veřejné, která má jízdní řády. Na semaforech postávající vozidla navíc rozhodně neprospějí životnímu prostředí…

Celý monitoring bude město stát 982,5 tisíce korun a je spolufinancováno z rozpočtu  Moravskoslezského kraje, projektu „Dopravní model – mikroskopická simulace na ul. Těšínská v Opavě,“ částkou půl milionu korun. V současnosti je majitelem vozovky na Těšínské a Zámeckém okruhu kraj, ale uvažuje se o jejím převedení na město Opavu.

Martin Kůs
tiskové oddělení