Ostrava a Opava chystají nové dopravní plány inspirované zahraničím

Upraveno: 16.02.2020

Ostrava a Opava chystají nové dopravní plány. Mají přispět k dlouhodobě udržitelné dopravní situaci. Inspiraci města hledala ve švédském Stockholmu a irském Limericku. Dobrými zkušenostmi ze zahraničí se snaží inspirovat také Koordinátor ODIS, s.r.o. Přenesení ověřených praktik umožnil mezinárodní projekt PIMMS Capital, do nějž se partneři zapojili s cílem snižovat dopravní a ekologickou zátěž. Vyvrcholením projektu byla konference k udržitelné dopravě, která proběhla za účasti více než 100 zástupců českých krajů a měst 17. ledna v Ostravě. Koordinátorem projektu PIMMS a pořadatelem konference je Regionální rada Moravskoslezsko, která v kraji poskytuje evropské prostředky a má zajistit financování nových dopravních projektů.

"Rádi bychom měli takový plán, který bude respektovat všechny druhy dopravy a přiblíží nás třeba ke Stockholmu, kde kladou důraz na uživatele veřejné dopravy a na cyklisty. Snahou je nechat automobily doma," říká Petr Šnejdar, vedoucí odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu. Uvádí jeden konkrétní příklad. "Můžeme mít síť cyklostezek, ale dokud kola nebude kam bezpečně odložit, počet Opavanů jezdících na kole do práce nebo na nákupy se asi nezvýší," doplňuje Šnejdar. Podobnou cestou se chce vydat Ostrava, kde rovněž připravují nový dopravní plán.

Plány na zlepšení má také společnost Koordinátor ODIS, která v Moravskoslezském kraji spravuje a rozvíjí integrovaný dopravní systém. "Rádi bychom prostřednictvím dispečinku zajistili vzájemnou přestupnost a sledování mimořádných událostí ve veřejné dopravě na území celého kraje. Zastávky a stanoviště, kde se potkává více druhů dopravy, chceme vybavit elektronickými tabulemi s aktuálními informacemi o odjezdech jednotlivých spojů. Ruku v ruce s tím budeme usilovat o propagaci veřejné dopravy v očích veřejnosti, aby ji lidé upřednostnili před dopravou individuální," popisuje záměry jednatel společnosti Aleš Stejskal. Uvažuje o přibližně 20 milionech korun, kterých k tomu bude potřeba.

"K uskutečnění projektů Kodisu a na přípravu dopravních plánů měst by měly posloužit evropské peníze. Jednáme o uvolnění přibližně 30 milionů korun," tvrdí David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, kde přijímají, hodnotí a proplácejí žádosti o evropské dotace.

Konference o udržitelné dopravě byla vyvrcholením projektu PIMMS (Capitalising on Partner Initiatives in Mobility Management Services), který usiluje o sdílení úspěšných a ověřených praktik různých regionů EU při snižování dopravní a s ní související ekologické zátěže ve větších městech. V Moravskoslezsku se do něj zapojili Regionální rada Moravskoslezsko, Moravskoslezský kraj, Ostrava, Opava a Koordinátor ODIS. Zkušenosti nabírali v Birminghamu, Stockholmu a Limericku. V různých projektech je do PIMMS Capital něj zapojeno 18 evropských regionů, náklady hradí z 85 % evropský program INTERREG.

Mgr. Michal Sobek
manažer vnější komunikace
Regionální rada Moravskoslezsko

Publikováno dne 18.1.2012