Wieslawa Holýnská získala cenu prezidenta Ratiboře za rozvoj vztahů mezi městy Opava a Ratiboř
Wiesława Hołyńska je spjata s kulturou mnoho let. Již v roce 1987 uskutečňovala divadelní představení v rámci Hudebně-literární kavárničky „Argus“, která působila při Raciborském kulturním domě. V devadesátých letech jako historik umění podporovala svými znalostmi Galerii současného umění (dříve Kancelář uměleckých výstav), kterou provozoval Kulturní dům „Strzecha“.
V rámci práce v Centru rehabilitace handicapovaných osob v Raciborzi realizovala v Kulturním domě „Strzecha“ a nyní v Raciborském centru kultury řadu tvůrčích počinů, včetně polsko-českých uměleckých projektů.
Wiesława Hołyńska více než sedm let pracuje v Centru rehabilitace handicapovaných osob (CRON) v Raciborzi. Vede art-terapii se skupinou pěti invalidních osob ve výtvarné dílně a využívá při tom zkušenosti, které získala při vlastní tvůrčí praxi (malířství, divadlo, pantomima, tanec, publicistika, fotografie).
Účastnila se Letní školy tradiční hudby v Doktorcích u Białystoku (2001), třikrát se zúčastnila Dílny moderního tance pořádané u příležitosti Mezinárodní konference moderního tance v Bytomi, a také společenského projektu vedeného Gail Frizzelovou (USA) podle techniky Labana a Bartenieff Fundamentals.
Se svými chovanci z CRON připravila divadelní představení podle básní Vaczela Lindsaya s názvem Básnické sny s myšmi v pozadí, které bylo prezentováno m.j. ve Středisku divadelních praktik v Gardzienicích.
Účastníci výtvarné dílny vedené Wiesławou Hołyńskou několikrát získávali první ceny a ocenění na Mezinárodním bienále výtvarného umění handicapovaných osob v Krakově.
V květnu 2001 jako místopředsedkyně Kulturně uměleckého sdružení „Światło Phaleronu“ uspořádala v Krakově první polskou výstavu věnovanou českému sochaři Igoru Kitzbergerovi v galerii Dominika Roztworowského.
V roce 2002 při realizaci uměleckého projektu s názvem „Obrazy chmur“, přizvala ke spolupráci české umělce: herce Slezského divadla v Opavě Jiřího Nebenführa a profesora Slezské univerzity v Opavě Vojtěcha Bartka a jeho studenty z fakulty tvůrčí fotografie: Lukáše Garčica, Evu Palkovičovou, Petru Vinárkovou, Jiřího Zerzoně a Miroslava Zemana – vědeckého pracovník na filozoficko-přírodovědné fakultě, který také studuje na fakultě tvůrčí fotografie.
Umělecký projekt – s jehož nápadem přišla Wiesława Hołyńska – zahrnoval spolupráci s českými umělci při realizaci divadelního představení, poetického filmu a výstavy fotografie. Originalita akce spočívala ve spolupráci profesionálních umělců (českých a polských herců, hudebníků, tanečníků) s handicapovanými osobami.
Ke spolupráci při realizaci představení přistoupila i paní ředitelka Slezského divadla v Opavě Sylvie Gapková, která poskytla jeviště a zajistila veškerou pomoc během zkoušek a předpremiéry představení, která se uskutečnila 29. listopadu 2002.
Polská premiéra polsko-české inscenace se konala 12. prosince 2002 v Domě kultury „Strzecha“ v Raciborzi, jehož vedení a pracovníci se stejně velkou ochotou a nasazením poskytovali veškerou pomoc. V představení účinkovalo 34 herců (21 handicapovaných osob z CRON, 9 pracovníků CRON, 4 profesionální umělci).
Představení pořádané pro české i polské obecenstvo byla doprovázena fotografickou výstavou. Kromě prací připravených českými umělci byly také prezentovány fotografie Wiesławy Hołyńské a ke spolupráci pozvaného raciborského umělce Jerzyho Kunce.
Sbírka fotografických prací pořízená během realizace divadelního představení a poetického filmu „Obrazy chmur“ byla prezentována mezi jinými v Karlových Varech (v rámci 50. výročí České televize), v Kopřivnici, Praze, Dolním Benešově, Wałbrzychu a Rybniku.
Na polskou premiéru pozval Vojtěch Bartek Michaelu Cibulkovou, uměleckou fotografku z Prahy, jejíž fotografie z „Obrazów chmur“ budou letos prezentovány v Londýně.
Divadelní představení a poetický film zaznamenané Jerzym Kuncem na DVD byly hrány také ve Švýcarsku, ve Fryburgu. Mezi pozvanými umělci byla Hilda Fieguthová, která se účastnila realizace projektu, spolu s manželem, známým slávistou, profesorem fryburské Vysoké školy Rolfem Fieguthem. Na základě jejich společné vydaného alba s názvem „Szkice pismem“ napsala Wiesława Hołyńska scénáře pro inscenaci a film.
Všechny osoby pozvané ke spolupráci se zúčastnily také harmonogramu akcí rozepsaného Wiesławou Hołyńskou, který zahrnoval návštěvu míst spojených s Joseffem von Eichendorffem a rodinou Lichnovských, zúčastnili se rovněž diskusních setkání na témata spojená s dějinami a literaturou utvářející se v blízkém okolí Opavy a Raciborze.
Ve své další činnosti se Wiesława Hołyńska nadále aktivně účastní realizace polsko-české spolupráce: Centrum rehabilitace handicapovaných osob v Raciborzi, kde pracuje, obdrželo v roce 2003 dotaci z fondu PHARE na spolupráci s opavským střediskem pro handicapované „Marianum“. V rámci této spolupráce bylo mezi jinými realizováno výtvarné setkání v Gródczankách u Pietrowic Wlk. a v Lubimi.
Spoluvytvořila také s prof. Mariánem Oslizlem česko-polský kalendář připomínající opavsko-raciborskou spolupráci. V roce 2004 české středisko „Marianum“ znovu obdrželo dotaci z PHARE, díky níž je možná další spolupráce s raciborským CRON, ve kterém aktivně působí Wiesława Hołyńska ve prospěch česko-polských kontaktů.
Text: Ing. Jaroslav Machovský, odbor prezentace a zahraničních vztahů města