Domácí kompostování
Město Opava v roce 2012 využilo možnosti získat finanční prostředky na nákup kompostérů formou dotace z Operačního programu životní prostředí, Prioritní osa 4: Zkvalitnění nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží, Oblast podpory 4.1.: Zkvalitnění nakládání s odpady.
Cílem této aktivity bylo vytvořit podmínky pro snížení množství bioodpadu ve zbytkovém podílu netříděného komunálního odpadu podporou domovního kompostování. Podpora spočívala v bezplatném dodání kompostérů těm občanům, kteří vlastní nebo mají v pronájmu na území města a městských částí zahrádku, zapojí se do projektu a o kompostér projeví zájem.
Byl zpracován projekt s názvem „Domovní kompostování – město Opava“ na zakoupení kompostérů v takovém počtu a objemu, aby množství odstraněného bioodpadu tj. celková kapacita všech kompostéru činila 2483 m3. Zpracování projektu a podání žádosti o poskytnutí dotace předcházelo dotazníkové šetření za účelem zmapování předběžného zájmu občanů, které proběhlo v průběhu měsíce srpna 2012.
Po schválení dotace a uzavření smlouvy s poskytovatelem byli občané osloveni prostřednictvím městského zpravodaje Hláska a na webových stránkách města a znovu byli vybídnuti k vyplnění dotazníku a k zapojení se do akce. Žádosti byly přijímány v období měsíců dubna až září 2013. Občané mohli žádosti odevzdávat na podatelně Magistrátu města Opavy nebo přímo na odboru životního prostředí, případně mohly být zaslány elektronicky.
Dodavatel kompostérů byl vybrán formou zjednodušeného podlimitního řízení na dodávky, které proběhlo na jaře roku 2013. Předmětem dodávky byly kompostéry o objemu 800 a 1200 litrů v následujícím počtu:
- Kompostéry o objemu 800 l: 700 ks (celková kapacita 560 m3)
- Kompostéry o objemu 1200 l: 1.603 ks (celková kapacita 1.923,6 m3)
Poměr počtu menších a větších kompostérů vycházel z předběžného zájmu občanů.
Kompostéry byly dodány městu na přelomu měsíců září a října roku 2013. O této skutečnosti byli občané informováni opět prostřednictvím městského zpravodaje Hláska a na webových stránkách města. Bylo zřízeno výdejní místo v jednom z objektů v dnes už nevyužívaném areálu Dukelských kasáren. Výdej kompostérů byl zajištěn v období od 10. do 27. října 2013 vždy ve dnech čtvrtek, pátek, sobota a neděle. Výdejní doba byla stanovena ve čtvrtek a pátek na odpoledne od 15.00 do 17.00 hod a v sobotu a v neděli po celý den od 9.00 do 17.00 hod. Starostové městských části vydávání kompostéru zajišťovali sami.
S občany, kteří si podali žádost a přišli si vyzvednout kompostér, byla uzavřena Smlouva o výpůjčce na dobu 5 let. Aby byly splněny podmínky dotace, musí kompostéry po celou tuto dobu zůstat v majetku města. Občan se stane vlastníkem kompostéru po uplynutí této lhůty na základě Darovací smlouvy, která bude mezi ním a městem uzavřena. V případě jakékoliv změny, která by měla souvislost s provozem kompostéru, je nutné tyto skutečnosti sdělit pracovníkům odboru životního prostředí, především se to týká změn ve vlastnictví pozemků, které by vyvolaly změnu vlastnictví kompostérů.